Water is van levensbelang voor het gezond functioneren van je lichaam. Lees hier wat jij zelf kunt doen om jouw lichaam gezond te houden.

De voordelen van water voor het menselijk lichaam

De voordelen van water voor het menselijk lichaam

  • Begin de dag met een groot glas water, om het vloeistoftekort van de nacht aan te vullen.
  • Ben steeds bewust van de behoefte van uw lichaam aan water. Zo gauw u te weinig drinkt zal er een watertekort in uw lijf ontstaan. Wanneer u dagelijks te weinig drinkt zult u kans lopen om uit te drogen.
  • Vul ’s morgens een (liefst glazen) fles met water en zet deze in de koelkast. Zorg dat u gedurende de dag steeds kleine beetjes drinkt, omdat uw lichaam geen grote hoeveelheden kan opslaan. ’s Avonds moet de fles dan leeg zijn.
  • Drink voldoende en zeker niet alleen als u dorst hebt. Dorst is namelijk een noodsignaal van het lichaam.
  • Wanneer u koffie, thee, alcohol of limonade drinkt, combineer dat dan met een glas water. Voor een blikje cola (0,3L) heeft ons lichaam ongeveer een liter water nodig, om de zuren en suikers af te kunnen voeren.
  • Des te meer, bijvoorbeeld geconcentreerde/ gekochte voeding wordt gegeten, des te meer heeft het lichaam behoefte aan fris water. Wanneer u veel rauwkost, verse groenten en fruit eet, kunt u de waterbehoefte aanpassen. Het water dat in verse groenten en fruit zit is bijzonder gezond.
  • Doe de urinetest: Als uw urine kleur- en geurloos is, heeft u genoeg gedronken. Is dat niet zo: meteen een glas water drinken!